L
A
G
E
L
P
L
E
H
  • 9:00 - 18:00

    РОБОЧІ ГОДИНИ ПН. - ПТ.

    Київ, Новозабарська, 2/6

Необов’язкове зобов’язання спеціально визначених суб’єктів за фінмоніторинговим законом стати на облік у спеціально уповноваженому органі


LegalHelp Не всі аудитори, адвокати, бухгалтери, юристи підлягають реєстрації спеціальними суб'єктами фінансового моніторингу. Особливості діяльності, за яких обов’язкова реєстрація і умови, що її виключають.

Межі поширення дії закону

28 квітня 2020 року набрав чинності Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 (далі - Закон).

Дія цього Закону, відповідно до ч.1 ст.2, поширюється на тих, що забезпечують проведення фінансових операцій, зокрема: громадян України, іноземців та осіб без громадянства, фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи.

Фінансовою операцією, за п.65 ч.1 ст.1, Закон визначає будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою або про які стало відомо суб’єкту первинного фінансового моніторингу із числа аудиторів, бухгалтерів, консультантів з питань оподаткування, адвокатів, нотаріусів та надавачів юридичних послуг.

Активами, за п.2 ч.1 ст.1, Закон визначає кошти, у тому числі електронні гроші, інше майно, майнові та немайнові права.

Спеціально визначені суб’єкти фінансового моніторингу

Закон, у пункті 7 ч.2. ст.6 спеціально визначеними суб’єктами фінансового моніторингу, крім працівників, визначає:

  • суб’єктів аудиторської діяльності (пп. «а»);
  • бухгалтерів, суб’єктів господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку (пп. «б»);
  • суб’єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування (пп. «в»);
  • адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально (пп. «г»);
  • нотаріусів (пп. «ґ»);
  • суб’єктів господарювання, що надають юридичні послуги (пп. «д»);
  • осіб, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами (пп. «е»);
  • суб’єктів господарювання, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, а також суб’єктів господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна (пп. «є»);
  • суб’єктів господарювання, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них (пп. «ж»);
  • суб’єктів господарювання, що надають послуги у сфері лотерей та/або азартних ігор (пп. «з»).

Облік спеціально визначених суб’єктів фінансового моніторингу у спеціально уповноваженому органі

Законом визначаються різні зобов’язання спеціально визначеного суб’єкта фінансового моніторингу в залежності від його перебування чи неперебування на обліку у спеціально уповноваженому органі.

Відповідно до ч.2 ст.8 Закону суб’єкт первинного фінансового моніторингу (спеціально визначені суб’єкти первинного фінансового моніторингу) зобов’язаний стати на облік у спеціально уповноваженому органі, тобто серед визначених ч.3 ст.6 Закону суб’єктів державного фінансового моніторингу і відповідно до розподілених ст.18 Закону повноважень за ознаками суб’єктів та певних видів їх діяльності.

Необліковані зобов’язані стати на облік, а обліковані – виконувати вимоги фінмоніторингового законодавства.

При цьому, зняття з обліку, відповідно до ч.5 ст.25 Закону, можливе у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку(!) за зверненням суб’єктів первинного фінансового моніторингу у разі припинення діяльності або за зверненням суб’єктів державного фінансового моніторингу чи на підставі інформації про скасування державної реєстрації (для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), чи у разі державної реєстрації смерті (для фізичних осіб).

Однак, виконання обов'язку стати на облік забезпечується не всіма спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу, як перелічених у п.7 ч.2 ст.6 Закону, а лише тими, які мають особливості своєї діяльності відповідно до ч.1 ст.10 Закону.

Особливості діяльності за яких обов’язкова реєстрація

1. Для адвокатів, адвокатських бюро, адвокатських об’єднань, нотаріусів та господарюючих суб’єктів, що надають юридичні послуги такими особливостями п.1 ч.1 ст.10 Закону визначено умови, зокрема:

  • участь у будь-якій фінансовій операції від імені або за дорученням клієнта, як дії щодо активів клієнта або про які стало відомо у рамках ділових відносин за визначенням фінансової операції у п.65 ч.1 ст.1 Закону, при цьому, серед фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу пунктом 67 ч.1 ст.1 Закону визначено лише порогові фінансові операції (400 тис грн. або еквівалент у валюті чи 30 тис грн. від лотерей та/або азартних ігор) та підозрілі фінансові операції (злочинна діяльність, фінансування тероризму чи розповсюдження зброї масового знищення), а видатковою фінансовою операцією, відповідно до п.10 ч.1 цієї статті Закону, - фінансову операцію, яка призводить до зменшення активів на рахунку клієнта - власника активів;
  • допомога клієнту планувати чи здійснювати операцію щодо:
    • купівлі-продажу нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;
    • купівлі-продажу суб’єктів господарювання та корпоративних прав;
    • управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;
    • відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
    • залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;
    • створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями;

2. Для суб’єктів господарювання, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна а також, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна, такими особливостями п.2 ч.1 ст.10 Закону визначено умови, зокрема, при наданні консультаційних послуг, підготовці та/або здійсненні правочинів щодо купівлі-продажу нерухомого майна.

3. Для суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них такими особливостями п.3 ч.1 ст.10 Закону визначено умови, зокрема, якщо сума фінансової операції дорівнює чи перевищує 40 тисяч гривень, або суму, еквівалентну зазначеній сумі, в тому числі в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, під час проведення фінансових операцій з предметами високої вартості (зокрема, з дорогоцінними металами, дорогоцінним камінням, антикварними речами, предметами мистецтва тощо) або під час організації торгівлі такими предметами, у тому числі аукціонної.

4. Для суб’єктів господарювання, що надають послуги у сфері лотерей та/або азартних ігор такими особливостями п.4 ч.1 ст.10 Закону визначено умови, зокрема:

  • під час здійснення фінансових операцій із прийняття або повернення у сукупності або окремо плати (ставок) безпосередньо у гравців, виплати виграшу (призу);
  • під час здійснення фінансових операцій із прийняття або повернення плати (ставок), виплати виграшу (призу), якщо такі фінансові операції здійснюються від його імені і за його дорученням (на підставі договору) третіми особами.

Умови, за яких не виникає обов’язку ставати на облік у спеціально уповноваженому органі

Отже, не зобов’язані ставати на облік суб’єктами первинного фінансового моніторингу у спеціально уповноваженому органі ті, які не мають і не планують зазначених ч.1 ст.10 Закону особливостей своєї діяльності: аудиторські компанії та аудитори, бухгалтери (вірогідно за договорами цивільно-правового характеру), суб’єкти господарювання (із числа юридичних та фізичних осіб-підприємців), що надають послуги з бухгалтерського обліку, здійснюють консультування з питань оподаткування, надають юридичні послуги, послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з купівлею-продажем нерухомого майна, здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них, надають послуги у сфері лотерей та/або азартних ігор, а також, нотаріуси та адвокати в будь-якій з організаційних форм здійснення адвокатської діяльності (індивідуально, адвокатське бюро чи адвокатське об’єднання).

Окремі, додаткові ознаки суб’єкта фінансового моніторингу

Разом з тим, аудиторські компанії, адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та інші юридичні особи серед таких спеціальних суб’єктів фінансового моніторингу і загалом, будь-які юридичні особи, які не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги, наприклад із переліку ч.1 ст.4 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» залучення фінансових активів із зобов'язанням щодо наступного їх повернення (п.4), надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту (п.6), надання гарантій (п.7) тощо, то такі юридичні особи, відповідно до п.9 ч.2. ст.6 Закону, є окремими суб’єктами фінансового моніторингу, відмінними від спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу у п.7 ч.2. ст.6 Закону.

Роман Трускавецький

Написати відгук

Внимание: HTML не поддерживается! Используйте обычный текст.
    Погано           Добре